
Re-integratie verloopt niet altijd vanzelf. Soms blijven opbouw, energie en belastbaarheid steken, terwijl de wil er wél is.
In deze blog geef ik een inkijkje in hoe coaching binnen zo’n traject eruit kan zien — en hoe er weer beweging kan ontstaan.
“Ze wil echt graag opbouwen en werken… maar het lukt niet om verder op te bouwen.”
Een leidinggevende zei dit tegen mij toen de re-integratie van een medewerker begon te stagneren.
De uren bleven steken.
De energie wisselde.
En het was lastig te duiden waar het precies zat.
Een concreet moment maakte dat pijnlijk zichtbaar: na een werkdag en een gesprek met collega’s moest zij onderweg naar huis haar auto aan de kant zetten, omdat haar lichaam niet meer meewerkte.
De wil was er.
Maar de belastbaarheid volgde niet.
Wat speelde hier?
- Opbouw in uren stagneerde
- Herstel na werk was onvoldoende
- De privésituatie vroeg veel energie
- De medewerker gaf wisselende signalen: wel willen, maar niet kunnen volhouden
- Er was onduidelijkheid over wat haalbaar was en wat er verwacht werd
👉 Typisch zo’n situatie waarin het “net niet loopt”, maar ook niet volledig vastzit.
De bedrijfsarts was al betrokken geweest. Er was contact geweest met de praktijkondersteuner en de wachttijd voor verdere psychologische begeleiding bleek lang. Coaching werd geadviseerd als aanvullende begeleiding binnen de re-integratie.
De leidinggevende nam daarop contact met mij op met de vraag:
“Kun jij meekijken? Het voelt alsof we blijven ronddraaien.”
Hoe kwam de re-integratie weer in beweging?
Onderstaande geeft een indruk van hoe coaching kan bijdragen om een vastgelopen re-integratie weer in beweging te krijgen. Tegelijkertijd blijft iedere situatie anders: belastbaarheid, levensfase, privésituatie, type werk en de relatie met de werkgever spelen hierin allemaal mee.
1. Eerst rust, overzicht en erkenning
In de eerste fase ligt de focus vaak niet direct op opbouwen, maar op:
- erkennen wat er speelt
- overzicht creëren
- vertragen
- weer grip krijgen op het dagelijks functioneren
Psycho-educatie helpt hierbij vaak. Meer begrijpen van wat langdurige stress en overbelasting doen met lichaam en brein, helpt mensen ook beter te zien aan welke knoppen zij kunnen draaien.
Soms help ik iemand daarnaast om gedachten, gevoelens en ervaringen te ordenen via reflectie- of schrijfoefeningen.
2. Inzicht in belastbaarheid
Wanneer iemand wat meer stabiliteit ervaart, werk ik vaak met eenvoudige registratievormen zoals:
- dag- en weekregistraties
- stoplichtregistratie (groen = gaat goed, oranje = kost moeite, rood = te veel)
Hiermee worden belastbaarheid, energie en herstel veel concreter.
Niet alleen voor de medewerker zelf, maar ook in de afstemming met leidinggevende, HR en bedrijfsarts. Het helpt woorden te geven aan iets wat eerst vooral als een gevoel werd ervaren.
Later in het traject kan een energieprofiel aanvullende inzichten geven in stress, cognitieve belasting en energiebalans.
3. Lichaamsbewustzijn, vroegsignalering en opladen
Veel mensen voelen pas achteraf dat het te veel was.
In de coaching werken we daarom niet alleen vanuit praten en analyseren, maar ook vanuit lichaamsbewustzijn:
leren opmerken wat er in het lichaam gebeurt tijdens stress, spanning of overbelasting.
Ik werk hierbij onder andere met aandachtsoefeningen, mindfulness en ervaringsgerichte coaching.
In deze casus betekende dat bijvoorbeeld:
- tijdens de werkdag daadwerkelijk pauzes nemen
- een korte meditatie beluisteren in plaats van gedachteloos op social media te gaan zitten
- onderzoeken wat helpt om meer breinrust te creëren
- leren inchecken bij jezelf: wat heb ik nu nodig om weer op te laden?
- automatische patronen herkennen, zoals jezelf steeds onderaan de prioriteitenlijst zetten
Niet “meer je best doen”, maar leren doseren, opladen en eerder bijsturen.
4. Communicatie en afstemming
Een belangrijk kantelpunt zat in de communicatie.
We hebben geoefend met:
- aangeven wat wél haalbaar is
- verwachtingen actief managen
- verantwoordelijkheid laten waar die hoort
- gesprekken voorbereiden met leidinggevende, HR en bedrijfsarts
Ook het onderscheid tussen emotie en werk hielp hierbij:
wat hoort bij de situatie en wat neem je zelf extra op je?
Hierbij maak ik onder andere gebruik van inzichten uit Transactionele Analyse en Voice Dialogue.
Wat heeft het opgeleverd?
De re-integratie kwam weer in beweging.
Er ontstond meer duidelijkheid over belastbaarheid, grenzen, communicatie en wat wél haalbaar was.
Dat werd zichtbaar in de praktijk:
- de medewerker ging weer verder opbouwen in uren, taken en aanwezigheid op locatie
- tijdens evaluatiegesprekken met leidinggevende en HR nam zij meer regie en kwam zij beter voorbereid het gesprek in
- door anders te communiceren kreeg zij meer grip op werkzaamheden, verwachtingen en samenwerking met collega’s
- er ontstond meer innerlijke rust en overzicht, zowel op het werk als thuis
- samen met haar partner maakte zij bewuste keuzes rondom taakverdeling in het huishouden en kinderen, financiën en werkuren, waardoor een duurzamere balans ontstond
Of zoals zij het zelf verwoordde:
👉 “Ik heb niet meer het gevoel dat ik van alles móét. Het opgejaagde is eruit en ik voel veel beter wat wel en niet gaat.”
Tot slot
Ik geloof echt in de meerwaarde van coaching binnen re-integratie.
Omdat re-integreren over meer gaat dan alleen het opbouwen van uren en taken. Daar ligt vaak veel nadruk op, maar duurzame re-integratie vraagt óók om het oefenen van ander gedrag in de praktijk.
Juist tijdens de re-integratie ontstaat de kans om opgedane inzichten daadwerkelijk toe te passen:
eerder grenzen herkennen, anders communiceren, verwachtingen beter managen, verantwoordelijkheid laten waar die hoort en nieuwe keuzes uitproberen op de werkvloer.
Niet alleen denken: “zo wil ik het niet meer doen” of “zo ver wil ik het niet meer laten komen”, maar stap voor stap oefenen hoe je het dan wél wilt doen.
Coaching kan helpen om stagnatie te voorkomen, eerder bij te sturen én weer beweging te creëren wanneer een re-integratie dreigt vast te lopen.
Over Esther
Sinds 2001 begeleid ik professionals en organisaties onder andere bij re-integratie na overbelasting en burn-out. Mijn kracht ligt in het vertalen van inzicht naar concreet gedrag op de werkvloer en het ondersteunen van de afstemming tussen medewerker, leidinggevende, HR en bedrijfsarts.
Wil je sparren over een dreigende of vastlopende re-integratie? Neem gerust contact met mij op.
Esther@esthervonfaber.nl of bel 06 14343430



